Dalam hal ini, terdapat pandangan ulama yang menyatakan bahawa al-quran dan qiraat itu adalah berlainan antara satu sama lain. Sebagaimana penegasan Imam al-Suyuti dalam kitabnya al-itqan Fi Ulum al-Quran menukilkan pendapat Imam al-Zarkasyi daripada kitabnya al-Burhan :
“Al-Quran sebagaimana yang telah disebut adalah wahyu daripada Allah S.W.t yang diturunkan kepada nabi Muhammad S.A.W sebagai penerangan dan mukjizat.”
“Manakala Qiraat ialah perbezaan lafaz-lafaz wahyu yang disebut di dalam huruf-huruf dan cara membacanya seperti takhfif, tasydid da selain keduanya-keduanya. Ia dimestikan dengan talaqqi dan musyafahah kerana qiraat tidahk boleh dihukumkan melainkan dengan pendengaran dan musyafahah.”
Dr Muhammad Salim Muhaisin memberi reaksi yang berbeza dan berpendapat Al-Quran dan al-Qiraat adalah dua hakikat dengan satu makna. Berdasarkan Al-Quran adalah masdar yang seerti dengan Al-Qiraah. Al-Qiraat pula jamak kepada Al-Qiraah. Maka bagi beliau kedua-duanya adalah mempunyai satu makna.
Kesimpulan yang dapat dibuat daripada catatan perbahasan para ulama di mana yang dimaksudkan dengan perselisihan bacaan adalah bukannya melibatkan qiraat secara keseluruhannya tetapi pada noktak-noktah yang tertentu sahaja. Qiraat yang sahih ( mutawatir ) adalah diterima sebagai al-quran dan ini menolak qiraat yang bercanggah dengan qiraat yang sahih seperti qiraat syaz di mana ia tidak dikira al-quran dan haram pula hukum bacaanya.
0 ulasan:
Catat Ulasan